Leder du efter noget bestemt ?


Sådan undgår du svindel på nettet

Svindlerne er kreative og har mange forskellige tricks for at franarre dig personlige oplysninger, som i sidste ende er med til at give dem adgang til f.eks. din konto eller computer.

Se hvad du kan gøre for at passe på dine oplysninger og dine penge.

 

Pas på svindlere

Digitale svindlere udgiver sig ofte for at være fra banken eller en myndighed, når de forsøger at lokke personlige oplysninger ud af borgere. Svindlerne kan virke troværdige og være svære at gennemskue. Del derfor aldrig personlige oplysninger som for eksempel kodeord eller MitID-oplysninger.

 

En vigtig huskeregel

Banker og offentlige myndigheder vil ALDRIG uopfordret bede dig om at overføre penge
eller bede om dine personlige oplysninger over mail, SMS eller et opkald.

Hvis banker og offentlige myndigheder har brug for dine personlige oplysninger, vil de
kontakte dig gennem Digital Post eller din netbank og henvise til selvbetjeningsløsninger.

 

Hvad skal jeg gøre, hvis uheldet er ude?

  1. Kontakt Sønderhå-Hørsted Sparekasse
    Har du mistanke om, at andre har været inde i din net- eller mobilbank, eller at du er blevet svindlet til at overføre penge, skal du straks kontakte os.
    Du kan også spærre dit kort ved at ringe til Nets 24 timer døgnet rundt.
    For Dankort, Visa/Dankort og hævekort ring 44 89 29 29
    For MasterCard og Visa ring 44 89 27 50.

  2. Spær MitID
    Har du mistanke om misbrug eller har du mistet din MitID kodeviser eller oplæser, så skal du spærre dit MitID. Det kan du gøre ved at kontante MitID support på tlf. 33 98 00 10 (man-fre 08-20 og 10-16 weekend/helligdage). Uden for MitID's åbningtid skal du kontakte Cyberhotlinen på 33 37 00 37.
    Spær dit MitID – klik her 

  3. Anmeld til politiet
    Har du været udsat for en kriminel handling, så anmeld det til politiet. Det kan du være gøre på:
    www.politiet.dk/anmeld

 

Undgå identitetstyveri

Svindlere kan være svære at gennemskue – især når de udgiver sig for at være en troværdig instans som fx banken eller en myndighed.
Det er altid en god idé at være kritisk ved uopfordrede henvendelser på mail, SMS og telefonopkald. Følg de gode råd til, hvordan du bedre passer på dine personlige oplysninger.

Læse mere her

 

Gode råd når du handler på nettet.

Nedennævnte links henviser til gode råd ved handel på nettet og hvordan man undgår at blive snydt:

Læs om sikker digital.dk's gode råd her

Tjek også trustpilot for andre kunders erfaringer  - det kan du gøre her

Appen "Mit digitale selvforsvar" som kan guide dig og du kan holde dig opdateret på de nyeste digitale trusler. Læs mere her.

Se eksempler fra Nets på snyde e-mails og snyde sms’er vedrørende kort m.m. - du finder dem her