Leder du efter noget bestemt ?


Undgå identitetstyveri

Svindlere kan være svære at gennemskue – især når de udgiver sig for at være en troværdig instans som fx banken eller en myndighed.
Det er altid en god idé at være kritisk ved uopfordrede henvendelser på mail, SMS og telefonopkald. Følg de gode råd til, hvordan du bedre passer på dine personlige oplysninger.

 

Gode råd ved uopfordrede henvendelser

  1. Opgiv ikke dine personlige oplysninger som MitID-login eller CPR-nummer over mail, SMS eller opkald

  2. Stop op og lad dig ikke presse, selvom der i henvendelsen står, at det haster

  3. Kontakt selv virksomheden eller myndigheden på deres hovednummer, hvis du er i tvivl, om afsenderen er ægte

 

Trin der kan stoppe misbrug af din identitet

  1. Spær dit MitID
    Hvis du har mistanke om, at der er nogen der har fået adgang til dit MitID, eller du har udleveret dine MitID-oplysninger, bør du hurtigst muligt kontakte MitID support for at få spærret dit MitID.
    Du kan kontakte MitID Support på tlf. 33 98 00 10 (man-fre 08-20 og 10-16 weekend/helligdage). Uden for MitID's åbningtid skal du kontakte Cyberhotlinen på 33 37 00 37.
    Spær dit MitID – klik her

  2. Skift dit brugerID
    Når du igen får åbnet for dit MitID (enten via MitID-appen eller fysisk på borgerservice), er det vigtigt, at du ændrer dit MitID bruger-ID.- Log på MitID.dk
    - Vælg ‘Redigér bruger-ID’ under “Bruger-ID”
    - Følg vejledningen for at anmode om adgang til at redigere dine oplysninger
    - Vent 1 time (du får besked på sms eller e-mail, når du har adgang til at redigere dine oplysninger)
    - Log ind på MitID.dk igen
    - Vælg ‘Redigér bruger-ID’ under “Bruger-ID"
    - Indtast dit nye bruger-ID
    - Vælg “Validér” for at se, om bruger-ID’et er gyldigt og ledigt
    - Vælg “Gem ændringer”

    Dit nye bruger-ID er nu gemt, og næste gang du bruger MitID til at logge på eller godkende med, skal du bruge dit nye bruger-ID.

  3. Opret en kreditadvarsel
    Når dit MitID er genåbnet, er det også en god idé at oprette en kreditadvarsel:
    - Gå ind på borger.dk, og søg på 'kreditadvarsel' under menuen
    - Klik på "Kreditadvarsel"
    - Tryk “Start” i feltet “Indsæt eller fjern markering om kreditadvarsel i CPR”
    - Log ind med MitID
    - Følg vejledningen

  4. Spær dit kreditkort
    Hvis uvedkommende har fået adgang til dine kreditkortoplysninger, er det vigtigt, at du spærrer dit kort.
    Har du brug for at spærre dit kort, kan du ringe til Nets 24 timer døgnet rundt.
    For Dankort, Visa/Dankort og hævekort: Ring 44 89 29 29
    For MasterCard og Visa: Ring 44 89 27 50